Een van de duurdere modellen uit de reeks gitaren die
Prudencio Saez al decennia lang in Valencia produceert.
Het betreft hier wel het oudere model in de reeks top-
modellen van deze bouwer. Het model 132 is nu voor-
zien van een lattice bracing, zeer waarschijnlijk vanuit
commercieel oogpunt (de populariteit van de Greg
Smallman gitaren) Dit model is voorzien van de tradi-
tionele waaiervormige bracing en een andere kop.
SOLD.
Ditmaal een mooi fichten bovenblad dat qua klank alleen
maar groeit naarmate de gitaar bespeeld wordt en ouder
wordt. Ook het binnenwerk van deze gitaar laat de hoge
bouwkwaliteit zien: Prima lijmwerk, verstevigingsribben
voor de zijkanten, Een Spaanse "tong" (De hiel van de
hals in de kast doorlopend. En netjes gevormde ribben
op zowel boven als achterblad.
Een mooie rozet, smaakvol zoals ook een ebbenhouten
toets die natuurlijk erg slijtvast is en alleen op de duur-
dere modellen wordt meegeleverd.
En een detail shot - wel degelijk ingelegd.
Deze gitaar dateert uit 1991 maar heeft op enkele onbetekenende
gebruikerssporen nog niets geleden. Frets ook nog in prima staat.
Het model 132 heeft altijd behoord tot de top van de modellen
die door Prudencio Saez gevoerd zijn.
De kam met het gecompenseerd geplaatste kambeentje.
Deze compensatie verdient voor sommige gitaristen een
nadere uitleg. Door het indrukken van de snaar, verhoog
je de spanning in de snaar waardoor deze eigenlijk "te"
hoog klinkt. Om dit te "compenseren wordt het kambeentje
net wat verder weg geplaatst (naar rechts / beneden)
De directe lengtes gemeten van topkam tot 12e fret en
vanaf de 12e fret naar het kambeentje verschillen dus
t.o.v. elkaar. De laatste afstand is plm. 2 mm meer.
De bassnaren hebben meer nodig, de melodiesnaren
minder. Dat is de reden waarom het kambeentje min
of meer scheef wordt geplaatst. In vroeger tijden hield
men er geen rekening mee met als gevolg dat het octaaf
te hoog klonk. De eerste stap naar compensatie werd
gedaan door de hele kam een beetje schuin te zetten.
Men treft dit nog al eens aan op gitaren uit de eerste
helft van de vorige eeuw! En soms zelfs ook nog wel
tegenwoordig. Overigens een mooi recht bovenblad.
Geen vervormingen.
Ruim voldoende kambeenhoogte bij een prettige speelactie.
Een fraai uiterlijk mag er naast een prima geluid natuurlijk
altijd zijn. Ook hier is een ebbenhouten strip aangebracht
in de hals voor de maximale stabiliteit.
Een sierstrip verdeelt het achterblad in twee (gespiegelde)
helften zoals bij de bouw van gitaren altijd wordt gedaan.
Voor zij- en achterkant is uiteraard gebruik gemaakt van
massieve materialen.
Secure aansluiting hals body en ook netjes gelakt op
deze moeilijke plaatsen.
Zoals te doen gebruikelijk zijn er geen positiemarkers
geplaatst op de zijkant van de toets. Kan kosteloos
voor U gedaan worden.
Pittige kopvorm maar wel gevoelig voor schades bij de
plaatsing van de gitaar tegen een muur. Niet doen dus.
Breedte topkam 52 mm. Mensuur 650 mm.
Nu allemaal nog helemaal gaaf van uiterlijk!
Nette en goed werkende mechanieken die toch altijd
weer een sieraad zijn op een goede klassieke gitaar.
Hieronder een reactie op iemand die informatie vroeg
over zijn Prudencio Saez uit 1998, toen nog exact het-
zelfde uitgevoerd als de hier aangeboden gitaar.
Re: Guitar Prudencio Saez, model 132 Message by
Alejandro Gerardo 2015, I have one and I am delighted!
Comfortable, sonorous, many harmonics, and the finest
neck I have ever seen. Mine is Madagascar rosewood
and a spruce top all solid. When they stopped making
them, it was listed for 1,600 Euros. It is superior to the
model 138, clearer sound, better bass, very balanced. It
is on a level like guitars of 2000-2500 € current. It will
cost you a lot to replace it, the others will sound less
or they will be hard, or deaf, or less harmonic ... If you
want something more, you tell me, in open or private.
Regards Alejandro Gerardo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten