veren komt vanuit mijn ervaringen met gitaren restaureren:
Soms een simpel kambeentje maken maar ook gitaren helemaal
uit elkaar halen. Toetsen opnieuw uitvlakken en befretten.
Gitaarkoppen opnieuw vastlijmen na een ongelukje enz.
acakoevoets@kpnmail.nl
Dan de keuze voor een massief of een gelamineerd bovenblad. Een
goed gebouwde gitaar met gelamineerd bovenblad is eigenlijk best sterk
maar zal nooit geweldig gaan klinken. Op concertgitaren kom je dat dan
ook niet tegen. Voor een studiegitaar is het eigenlijk niet eens zo'n
bezwaar. Een gelamineerde klankkast, veel gitaristen kijken dan al vies
maar zij vergeten daarbij dat veel 19e eeuwse gitaren een zij- en achter-
kant hadden van verschillende houtsoorten: Het palissander van zij - en
achterbladen werd aan de binnenkant voorzien van een zachtere houtsoort
duidelijk bedoeld om een "zachtere en rondere" toon te krijgen. De
concertgitaren van Ramirez hadden "beklede" zijkanten en dat ook puur
om klanktechnische redenen. De Japanners exporteerden veel gitaren
met gelamineerde zij- en achterbladen deels vanwege wereldwijd vervoer
en het daardoor wat minder gevoelig zijn voor klimatologische omstan-
digheden. Er zaten absoluut topgitaren tussen! De 2 Tama steelstrings
uit mijn verzameling verschillen in dat opzicht van elkaar. Het latere
volledig massieve model moet het qua klank afleggen tegen een "solid
top" gitaar met gelamineerde zij- en achterkanten uit een iets eerdere
periode.
- Massief bovenblad is dus te prevaleren maar wat voor houtsoort dan?
Fichten(Sparren) of Spruce is er in veel varianten: Europees, Engelmann,
Sitka met ieder een beetje hun eigen eigenschappen. Het is een beetje de
regel dat een fijngenerfd bovenblad te verkiezen is boven grofgenerfd en
dan nog het liefst met "medullar rings" een soort van schittering onder
bepaalde lichtval dwars op de nerfrichting. Mijn ervaring is dat het een
grove regel is die te hanteren is maar ik heb prachtig klinkende gitaren
in handen gehad die grof generfd waren en niet eens "kwartiersgezaagd".
Ceder is wat later in zwang gekomen en is een wat donkerder houtsoort
die eigenlijk veel sneller "op klank" is dan sparren. Iets donkerder van
klankkleur maar in principe zeker niet inferieur. Een kwestie van smaak.
Fichten groeit qua klank met de jaren maar moet wel regelmatig bespeeld
blijven worden. Ceder is wat dat betreft gemakkelijker. Een gitarist ver-
geleek het verschil eens met vrouwelijk (Fichten) en mannelijk (Ceder)
gedrag: Je weet van Ceder meteen wat je er aan hebt. Tsja, discussie voor
in de grote groep! Belangrijke wetenswaardigheid: Een fichten bovenblad
laat licht door. Dus een lampje in de klankkast van een gitaar laat dan
duidelijk de bracing van een gitaar zien. Ceder absoluut niet.
- Is de kam goed gelijmd. Vaak bij goedkope maar ook oudere gitaren
- Een niet onbelangrijke wetenswaardigheid is het fenomeen compensatie:
Deze compensatie verdient voor sommige gitaristen een nadere uitleg.
Door het indrukken van de snaar, verhoog je de spanning in de snaar waar-
door deze eigenlijk "te" hoog klinkt. Om dit te "compenseren wordt het
kambeentje net wat verder weg geplaatst (naar rechts / beneden)
gewonden (plastic) hebben een ijzeren of koperen kern. Onder tempe-
ratuursverschillen zet de kern uit waardoor het plastic kan gaan scheuren.
Hoeft geen probleem te zijn maar ik had het onlangs nog met een gitaar
waarvan het hele plastic omhulsel het bij het opzetten van nieuwe snaren
begeven had. Dus terdege rekening mee houden.
Te grof ingezaagde groefjes kunnen voor veel stemmingsproblemen
zorgen. Het oppervlak waarop de snaren rusten moet glad zijn en de
snaren mogen zeker niet te diep in de gleuven liggen. Een topkam
waarvan de snaren te hoog t.o.v. de frets liggen geeft ook problemen
bij het gemakkelijk bespeelbaar zijn van een gitaar
- Een brede hals (meestal breder dan 52 mm aan de topkam) of een wat
smallere: Wat heeft je voorkeur en om welke reden? Dan zeker ook de
mensuur: De lengte van topkam tot kambeentje. Het is een tijd in de
mode geweest om met grotere mensuren te bouwen omdat dat meer
volume zou geven. De Jose Ramirez concertgitaren hadden bijvoorbeeld
een mensuur van 665 mm, niet zo fijn als je kleine handen hebt.
Een mensuur van 650 mm (hooguit 655 mm) valt, zeker voor beginners,
aan te raden. Overigens zijn gitaren met een grotere mensuur soms
verrassend gemakkelijk bespeelbaar. Een spelregel is er dus eigenlijk niet.
- Doet de muziekzaak / verkoper zelf reparaties? Geeft hij garanties?
- Is de gitaar octaafzuiver: Vergelijk de gegrepen noot op de 12e fret met de
flageolet op die plaats. Je kan wel een beetje corrigeren maar dat moet dan
binnen de dikte van het kambeentje mogelijk zijn. Lopen de snaren mooi
in lijn met de buitenkanten van de hals. Bij een relatief dure gitaar dit als
euvel dus gewoon tegengekomen. Nametingen maken dan duidelijk dat de
kam niet exact in het midden van de klankkast gelijmd zit. Het is bekend
dat als de hals niet volkomen recht op de klankkast zit, dit "gecorrigeerd"
kan worden met het excentrisch verlijmen van de kam.
- In je enthousiasme wil je natuurlijk meteen met een nieuw aan te kopen
gitaar aan de slag, dus gelijk rammelen op dat ding, Fout, fout, fout! Eerst
de gitaar nauwkeurig stemmen. Een perfect gestemde gitaar klinkt alleen
dan pas optimaal. De lage snaren ondersteunen als het ware dan ook het
best de klank van de hoge snaren. Stem de gitaar daarnaast ook op de juiste
- Wat een veel gebruikte en bekende truc is bij saxofonisten maar bij gitaristen
totaal onbekend: Ga in een hoek van een kamer staan / zitten met zogenaamde
harde muren en bespeel het te proberen instrument met je gezicht en de gitaar
- Dit is een tip voor mensen die verkouden zijn of lichte gehoor problemen
hebben: Knijp je neus dicht en zet vanuit je longen nu wat druk op je ge-
hoorgangen. Resultaat is dan vaak dat je ineens veel meer diepte ervaart
in de klank. Een bezoek aan de KNO arts kan dan ook geen kwaad trouwens!
een bepaald soort muziek maar het af laten weten bij een andere stijl. Luister
daarom eens goed naar voorbeelden van professionele spelers in de stijl die jij
wilt gaan bestuderen: Hoe klinken die en is dat jouw geluid? Andere gitaren
zijn soms wat "vlakker" (lees: neutraler ) maar zijn breder inzetbaar voor
verschillende stijlen.
- Hou er rekening mee dat een gitaar die een tijdje niet op spanning geweest
is, niet meteen zijn optimale klank weergeeft bij het erop zetten van een nieu-
we set snaren. Dat duurt toch zeker een dag - geloof het of niet. Bij het ver-
wisselen van snaren raad ik dus altijd aan om dat snaar voor snaar te doen.
- Als je geen nieuwe gitaar koopt zou ik voorrang geven aan een goed be-
speelbare en goed klinkende gitaar, ook al heeft hij wat krassen en peuten,
boven een mooi glimmend meubelstuk. Ik had eens voor een klusje in de
studio een steelstring nodig. Niet op gerekend dus niet bij me. "Ga er maar
een bij Jan halen" zei de studiobaas. "Jan? Jan? welke Jan? "Jan Akkerman
was zijn antwoord. "WEL voorzichtig mee zijn he" was de boodschap van
Jan. Toen we in de studio de koffer openden, moesten we daarom wel lachen:
Nog nooit zo'n afgeragd exemplaar gezien maar wel een gitaar met een
prima klank! En die krasjes hoorden we niet eens op de opname!
gebouwd! Het bovenblad gaat vervormen. De kam komt vroeg of laat los en
qua klank is het resultaat ook niet wat je van een Steelstring wel zou mogen
verwachten.
- Voor de zogenaamde fabrieksgitaren geldt absoluut niet dat een hoger ge-
classifeerd model ook altijd beter klinkt. Zo kan een gitaar van 1500 Euro
soms nauwelijks beter klinken dan een 600 Euro modelletje. Aan de andere
kant kan het ook zo zijn dat hij een 3000 Euro model naar de kroon steekt!
Ik heb dit ervaren bij 4 Juan Orozco gitaren die op een veiling werden aan-
geboden: Het model 15 (hoogste model) en twee modellen 8 waren nagenoeg
nieuw. Een model 10 had wat lichte lakschade maar klonk gewoon veel beter
dan de 15 alhoewel die veel duurder was. Dan is de keuze voor mij niet moei-
lijk natuurlijk. Toch ook toen een extra model 8 meegenomen! Mooie gitaren
waaraan ik een Blog gewijd heb: Juan Orozco - Dealer or Luthier? De moeite
van het bestuderen waard.
- Aan mijn laatste opmerking hebben de meeste gitaristen niets maar het is wel
een waarheid als een koe: Ik kom te vaak gitaren tegen die niet optimaal zijn
afgesteld. Slechte kamgleufjes / plastic kambeentjes / beroerde set snaren /
slagplaten die er niet op horen (vaak te dik) en zelfs met papier of een stuk
- Voor Steelstrings is de "String Saver" een aanrader. Dat is een koperen plaatje
aan de binnenkant van de gitaar die naast een prima bescherming voor het bo-
venblad exra brilliantie en sustain toevoegt aan het geluid.
De Elektrische gitaar
Eigenlijk kan je het rijtje hierboven ook punt voor punt aflopen voor wat betreft
de hals, de frets en de mechanieken. Een eventuele kopbreuk hoeft geen probleem
te zijn maar moet wel vakkundig gerepareerd zijn. Dus
- Hals een beetje recht? Niet getordeerd?
- Frets niet te diep ingesleten.
- Geen aanlooppunten op bepaalde posities
- Mechanieken die nog goed werken.
- Hardware niet verroest zoals brugdeeltjes etc.
- Werken alle elementen? Kraken potmeters? Schakelaars?
- Elementen niet te ver van de snaren of juist te dichtbij?
- Voor solid body gitaren zullen er niet gauw problemen zijn
voor wat betreft de body.
- De combinatie versterker - gitaar is van cruciaal belang:
soms werkt een bepaalde combinatie niet.
- Datzelfde geldt voor effectpedalen en versterkers.
- Een kwaliteitsgitaar kopen betaalt zich altijd terug!
Maar investeer dan ook in een goede kabel. Deze kan het
geluid in nadelige mate beinvloeden.
- Een plugingang (Stratocasters zijn hierom berucht) kan veel
storing en ongemak veroorzaken.
- Een onwillig topkammetje (niet goed glad gemaakt) kan voor
blijvende stemmingsproblemen zorgen.
- Een topkam waarvan de snaren te hoog t.o.v. de frets liggen
geeft ook problemen bij het gemakkelijk bespeelbaar zijn van
een gitaar. Is natuurlijk voor weinig geld aan te passen.
Losse Flodders
Ik kom niet altijd direct op al mijn ervaringen uit de praktijk, daarom
deze aanvulling.
- Een losse bracing (verstevigingsrib op boven of onderblad) kan naast
het veroorzaken van een rammel bij bepaalde frequenties ook de klank
nadelig beinvloeden. Een oude W32 van Levin is een leuke gitaar die
al tijden in mijn collectie zit maar het laag had naar mijn smaak niet
voldoende diepte: Bleek te liggen aan een loszittend balkje. Toen dat
goed vast was gelijmd was die diepte er ineens wel.
- Bij een Contreras klassieke gitaar was het me meteen duidelijk dat er
een niet gerepareerde scheur achter de kam zat. Nu moet het bovenblad
als een soort van membraan reageren dus in zijn geheel op en neer be-
wegen. Dat maakte die scheur niet mogelijk. Na het repareren bleek de
gitaar ineens veel krachtiger in al zijn frequenties te zijn geworden en
gaf bovendien meer volume.
- Een andere concertgitaar die qua klank die naam eigenlijk niet mocht
dragen was door een flamencospeler voorzien van een dikke slagplaat.
Dat is ideaal om een toon uit een klassieke gitaar vakkundig om zeep
te helpen. Omwille van de matige klank verkocht de eigenaar zijn gitaar.
En als je het een weghaalt, komt het ander terug. Na de verwijdering van
die dikke slagplaat was de gitaar ineens onherkenbaar veranderd qua
geluid. De "handrem" was eraf!
- Bij een Gibson SG waren de snaren aan een zogenaamde Vibrola unit
vastgemaakt. Door de hoek die de hals maakte met de body, liepen de
snaren nauwelijks onder een hoek over de kam. Even nieuwe gaatjes in
de Vibrola unit gemaakt en ineens: Veel meer kern en veel meer sustain.
En dat puur en alleen omdat de snaren nu wel een goede hoek over de
kam maakten.
- Op een veiling in Zuid Frankrijk (Vichy) werd ooit een Jose Ramirez
clase 1A concertgitaar aangeboden. Wat een prachtig geluid had die!
Maar wat een onmogelijk actie doordat de hoek hals / klankkast in de
loop der jaren veranderd was. Nu is een neck reset bij een Spaanse
gitaar een erg ingewikkeld karwei maar in elk geval een dure reparatie.
De gitaar werd daarom voor 1000 Euro verkocht. Ik had al een idee om
dit "varkentje te wassen". De frets, die toch al versleten waren, eruit
gehaald en de toets naar de kop toe weggeschuurd (Op een schuurband
machine) Daarna "fine tunen" en opnieuw befretten. De hals voelde
daarna veel minder fors aan en maakte het spelen ineens een stuk ge-
makkelijker maar de grote plus was natuurlijk een aangename speelactie
en het fantastische geluid - dat bleef! Door het weghalen van toets-
materiaal naar de kop toe, verander je namelijk de hoek die de hals
maakt t.o.v. de klankkast.
- Als je een gitaartje voor een paar centen kunt kopen, mag je ermee
eperimenteren, vind ik. In navolging van de illustere gitaarbouwers
uit het verleden: Antonio de Torres en Vicente Arias de randen van het
bovenblad een stukje dunner gemaakt:. Dat geeft een groot verschil:
De gitaar is minder stug en reageert veel directer terwijl het geluid
opener is en veel meer diepte heeft. Dit proces heb ik losgelaten op
een Alpha klassieke gitaar model A250. Gitaren met eerlijke en mas-
sieve materialen gebouwd maar natuurlijk wel fabrieksmatig.
- Veel goedkopere Spaanse studiegitaartjes hebben hier op de pijnbank
gelegen en vaak kwam ik dan een te zwaar uitgevoerde kam tegen met
een vaak ook nog eens te ondiepe gleuf voor het kambeentje. Door de
kam naar betere proporties terug te brengen en dus een stuk lichter te
maken win je ook aanzienlijk in klank. Dit is bijvoorbeeld ook gedaan
met de Vicente Tatay Tomas. Ik heb er nu twee met een zeer aangename
klank waarvan ik er een met gerepareerde scheuren in het bovenblad
houd. Potentiele kopers schrikken daar namelijk meestal van terwijl een
goed gerepareerde scheur niets hoeft te betekenen voor het uiteindelijke
geluid en de sterkte van het bovenblad.
Vibrato op de klassieke gitaar:
In tegenstelling tot het electrisch gitaar waarop vibrato onder een hoek van 90 graden doorgaans wordt uitgevoerd, is dat niet het geval bij de klassieke gitaar.
Het vibrato op een klassieke gitaar wordt parallel aan de halslengte uitgevoerd. Voor het bespelen van de strijkinstrumenten is het bijna onontbeerlijk dat je een goede vibrato kunt maken op je instrument. Het is dan ook niet toevallig dat er veel aandacht gewijd wordt aan dit fenomeen bij strijkers met als gevolg dat toch minimaal 90 % van de strijkers een prima vibrato heeft.
Ik loop er te vaak tegenaan dat in percentage bij gitaristen het omgekeerde zich voordoet: Hooguit 10 % van de gitaristen kun je erop betrappen dat ze een mooi vibrato hebben. Nu is dat natuurlijk wel mijn persoonlijke mening maar ik wil en kan hem ook onderbouwen.
Een mooi vibrato komt voort uit een ontspannen en los heen en weer wiegende hand. Het is vrij gemakkelijk te constateren hoe een gitarist zijn vibrato mogelijk maakt: Vaak uit een wat stramme onwillekeurige spiercontractie waarbij de hand en zelfs de onderarm meestal onder een bepaalde spierspanning staan. De snelheid waarmee je een vibrato toepast, beperk je meestal ook hiermee. Er lijkt maar een snelheid te zijn waarmee het vibrato uitgevoerd wordt.
Helaas wordt er weinig aandacht besteed aan dit fenomeen bij gitaristen, zelfs tijdens beroepsopleidingen. Het is dan ook niet een eerste “must” lijkt wel. Toch mag een mooi vibrato bij met name lyrische melodielijnen niet ontbreken in mijn optiek.
Een eerste vereiste is het loslaten van die “onwillekeurige spiercontractie” (involuntary muscle contraction) Een mooi vibrato onstaat alleen vanuit een bijna volledige ontspannen arm en hand.
Om het eerste gevoel bij de latere vibrato te kunnen ondergaan zou je de beweging van de hand en arm kunnen vergelijken met het schudden met een spuitbus vlak voordat de verf in de bus voldoende door ekaar gemengd is.
Neem nu de gitaar in de hand en in de positie waarin je hem altijd bespeelt. Breng de linkerhand nu in speelpositie en probeer parallel aan de hals zonder deze direct aan te raken maar wel dichtbij dezelfde beweging te maken. Let daarbij steeds op die ontspannen onderarm en hand. De beweging dus parallel aan de hals en die mag best groter zijn dan 1 vakje. Simpelweg wat prettig is voor je.
Als dit in een ontspannen beweging, eerst langzaam, daarna sneller, lukt, dan mag je een vinger op een snaar zetten. Kies daar bij de vinger uit waarmee je denkt het meest optimaal een vibrato te kunnen verwezenlijken. Nog niet indrukken – alleen contact met de snaar houden terwijl je weer dezelfde ontpannen beweging parallel aan de hals maakt. De vinger die op de snaar rust gewoon mee laten bewegen over meerdere vakjes. Hou de mate van ontspannen zijn steeds in de gaten.
De vinger die je inmiddels al gebruikte en waarmee je waarschijnlijk het gemakkelijkst een goed vibrato wist te bewerkstelligen, gebruik je voorlopig in het verdere proces. De vinger op de snaar nu steeds meer druk meegeven terwijl de ontspanning in hand en onderarm blijft. Probeer nu de beweging parallel aan de hals te beperken tot een vakje. Tenslotte de juiste druk zetten zodat de vinger goed op de snaar staat.
- Je kunt als je een ontspannen vibrato kunt maken met je favoriete vinger (en favoriete snaar) twee kanten uit. Het hele proces herhalen met elke andere vinger en/of even doorgaan met de favoriete vinger, echter nu het tempo proberen te varieren. Zodanig dat je zowel een snel als een langzaam vibrato kunt maken. Op de ontspanning blijven letten blijft een noodzaak. Ik hoop binnenkort een video te kunnen gaan plaatsen over dit onderwerp. Er zijn teveel gitaristen met een meesterlijke techniek, een prachtig interpretatiegevoel en dat alles wordt af en toe de nek omgedraaid met een lelijk en gespannen vibrato. Jammer toch? En voor violisten is het eigenlijk een stuk lastiger omdat het instrument niet zo stabiel “in de hand” ligt. Laten we er toch een voorbeeld aan nemen!
- Last but not least. Ik doe een hele verhandeling over het maken van een vibrato op een klassieke gitaar uit de doeken in een filmpje op YouTube. Het bekijken en horen van resultaat is altijd te verkiezen boven het verhaal hierboven neergetikt. Even zoeken met mijn naam: Noud Koevoets Vibrato- The final Truth
Geen opmerkingen:
Een reactie posten