Een nog fraaie Telesforo Julve uit de jaren vijftig.
Om de bespeelbaarheid te optimaliseren is er wel
het een en ander aan gedaan. Een wat luxer model.
De schuin geplaatste brug ter compensatie voor
een zuiver octaaf op alle snaren is hier duidelijk
te zien. VERKOCHT.
Dat blijkt natuurlijk al uit de randinleg en zeker
ook de rozet waarin paarlemoer verwerkt is.
Normaal gesproken is de toets zwart geverfd en zitten
er koperen frets in die weliswaar zijn afgevlakt maar
nadien destijds nooit werden afgerond. Vijlsporen
zijn bij deze gitaren (en bij vele andere Valenciaanse
bouwers) niet ongewoon. Nieuwe frets dus en een eer-
lijke toets van overigens prima hardhout, Cocobolo
namelijk! Daar had TJ grote voorraden van.
Deze foto komt niet van deze gitaar maar laat duidelijk zien
op welk adres deze gitaar destijds gebouwd werd en een moge-
lijkheid voor TJ- bezitters die hun label kwijt zijn.
Telesforo Julve gaf ook de achter- en zijkanten een beits-
beurt om een soort van palissander te suggereren. Dat
deze gitaren zich in een hernieuwde belangstelling mogen
verheugen is niet zo verwonderlijk: Ze klinken gewoon
mooi en hebben een warme en persoonlijke klank.
Het label van deze gitaar gefotografeerd. Het Convento
S. Francisco 4 adres is eigenlijk nogal tijdsbepalend.
Dat geldt in mindere mate ook voor de hielvorm al werd
daar toch ook nogal wat door elkaar geproduceerd. Wat
wel opvallend is dat de hele hak hier uit hardhout bestaat.
De instapmodellen hebben een hak van een wat zachtere
makkelijker te bewerken houtsoort, meestal sparren.
De kop met de mechanieken met de ijzeren "rollers" het-
geen ook weer een beetje tijdsbepalend is. Vanaf begin
tot midden zestiger jaren kwamen de plastic rollers in
zwang. De verticale sierstrip is een extra op dit model.
Vergeleken met andere klassieke gitaren heeft deze gitaar
een wat smallere hals, voor sommigen prettiger.
Een nog ouder label.
Telesforo Julve 46bis / Torres model (?)
It doesn't happen that much: A higher end model that
has been offered for sale. As a "real" collector you
are always curious to learn what the differences are
between these ones and the more economic models.
In both the Dutch catalogues as well as the Telesforo
Julve description they are stating the woods to be rose-
wood but I can't confirm that sadly. More details appear
to be quite mediocre executed. This back has been
stained to give it a more luxury look but today
luthiers choose for more honest options.
The head has been finely veneered with a rosewood cap.
It could probably even be Brasilian as is the bridge. An-
other remarkable feature on TJ guitars is that the head
and neck are made out of one piece of wood which most
of the time hasn't been done by Spanish luthiers.
I like the head design but the neck feels a little bit chunky.
As most of the varnish has disappeared I can make corrections
on that aspect. And some new layers of varnish will do.
The tuners are also looking quite cheap and do not
distinguish themselves with the ones on the study
models. But they work real properly! Possibly
Telesforo Julve never made tuners themselves.
I've seen older Telesforo Julves that were equipped
with a rosewood body and more deluxe tuners so
I did a search to a similar solution and I found them
'Copied" from an early top of the line model.
And even on a more expensive model like this one the tuners
are not in par with the quality in sound this guitar provides.
Some details made another guitar collector, to whom I
showed it to, state it could possibly was built by Ricardo
Sanchis Nacher. The 19th fret, the rounded outer heel and
the bone / ivory cover on the string tie block. His guitars
were often equipped with the same kind of tuners. The
metal rollers, seen on most TJ guitars from before 1960
are present here. I've changed the tuners as this guitar
deserves it to be played, even in concert situations
Another feature that shouldn't be there on a "concert'
model is the sloppy way they coloured back and sides
Here and there simply on the bindings. Quite the opposite
is the refined inner woodwork and the shaping of
the parts used there e.g. the fan bracing.
A nice rosette that lost a bit of its' beauty as a result
from scratches on the lacquer of the soundboard.
As this kind of lacquer cristallizes it becomes real
vulnerable for nail scratches and the like. The sound-
board appears to be quite thin but the doomed top
explains a lot: By having a slightly bowed top it
becomes stronger to withstand stringtension and
a thinner top simply vibrates more. A lot of guitars
are executed with a doomed top and it explains why
the top between bridge and rosette hasn't collapsed.
A nicely executed bridge. Not the two TJ inlays in the
tieblock but all covered with a bone (ivory?) layer.
The latter could be a clue directing into the also Valencia
based luthier Sanchis Nacher who also studied in Madrid
and was a sideman for Jose Ramirez and even Domingo
Esteso among others. He also worked for TJ as has
been done by Vicente Tatay.
In the first half of the century it is known to me that
for the compensation of the octave notes (and the rest of
course) the bridges were placed in a slight angle on the
soundboard with some more compensation for the lower
strings. Later the bridgebone sleeve has been cut in a
slight angle. On this guitar the old method can be seen,
the bridge being glued somewhat lower on the left.
So this is not a sloppy action of this builder but intended!
The fingerboard certainly is rosewood and as opposed to the
cheaper models it was not stained black. But to refresh it, it
was necessary to have it shaved between each fret. The
frets on this guitar are not copper but a better quality wire.
Levelling of the frets is another thing on these guitars.
It has been done but rounding each fret afterwards simply
was too much time consuming but should be there on
a quality guitar
An extra crack in the soundboard came into the guitar after
an unlucky accident but as sides still close in a proper way
it will be possible to work in some glue and after that the
soundboard will be refinished having the rosette shining
again on this guitar!
The crack is all the way to the soundhole.... But after giving
a lot of comment on all kinds of details I must conclude that
after almost 70 years the neck is still perfectly straight as
is the soundboard. It is occupied with a 7 way fan bracing.
In spite of the chunky neck it plays nicely and as for
the sound: That is in another league as the student model
ones. A friendly woody tone with excellent sustain and
good volume came as a big surprise after taking a look at
first glance to this guitar. To be continued....
In a like new condition this guitar shines again but
necessary upgrades have been done now. The
relacquering took most of the time as you have to
polish between each layer of varnish. This guitar
being bigger corresponds with the description in
the ad from Van Wouw, the Dutch importer that
says "a very big model".
The back and sides were another must as the bindings
weren't that clean after a staining process of the back
and sides. A little bit sloppy done. The neck also
received some new layers of varnish after having been
shaved a bit as it was way too "chunky". Remarkable
of course is the 660 mm scale on this guitar. Also
the length of the body is 492 mm as opposed to the
483 mm of the student model here above.
The rosette in all its' beauty. Not that elaborate but
simplicity isn't always a worse thing to add.
Careful examination learns the spectator that there still is some
damage to be seen on the soundboard. Just below the left wing
of the bridge and some deep spots but making the soundboard
thinner by removing these small spots is something you must
not do. The gluing of the crack in the soundboard gave a
significant improvement in sound regarding the higher notes.
I've noticed the same sound result on a Jose Ramirez
clase 1A concert guitar further in this Blog.
The frets have been levelled and rounded and they look
like new again! The extended form of the fingerboard
can be studied here as well. Well suited for the more
demanding pieces. This guitar "colours" nicely once
striked at different spots along the strings.
The head with the rosewood cap on it is beautiful
in all its' simplicity and the new tuners are making
accurate tuning a piece of cake.
These tuners have much in common with the ones I found
on a first class Manuel Contreras so I thought them originally
to be from a Spanish manufacturer as these builders often
used the famous Fustero (Barcelona) tuners. The tuners
on this picture are from the far east but with superior
precision made. And a higher "gear": 1 : 18. Further
investigations learned that Robert Bouchet often used
these tuners on his concert instruments and for that reason
they are called "Robert Bouchet tuning machines".
A close up from the knobs that look a bit like ivory but in fact
are not of course. The nut on the first picture is genuine ivory.
When I'm having some more time I will make an attempt
to make these knobs out of ivory.
The heel on this Telesforo Julve is made out of hardwood
as opposed to some cheaper models. By using simple spruce
blocks you can speed up the process but it is simply a rather
poor solution.
The bindings of the soundboard are still beautiful and have
been done with care. Also the bindings are "sharp" again.
An odd thing for me to do is putting olive oil on the finger-
board but it colours almost like an ebony one!
Ironically the model of the newly added tuning knobs are
similar to the old tuner knobs on a thirties top of the line
Julve we recently discovered. That TJ was executed with
real rosewood and it had an ebony fingerboard. So these
tuners must be present on older Spanish guitars as well.
I've added this picture as you can "narrow" your research
regarding the age of an old TJ guitar. The misprinted tele-
phone number can be seen here as it goes through the
blue coloured leaves on the left and thus can be dated
from before 1959 / 1960. This misprinted label is
sticked in the guitar 46Bis presented here.
These numbers only are counting for the guitars coming
from the Dutch importer van Wouw. With its' number
9386 and an average imported number of guitars of
around 1300 instruments in those days this guitar can
be placed around 1958. To date a TJ it is wise to look
at the different details like label with its' address, a
specific heel shape, tuners with metal rollers a.s.o.
I'd like to add some information regarding the scale length
of the different TJ guitars in combination with the body
dimensions. Always interesting and possibly we can
discover a certain way of using molds or not? The scale
length of most student TJ appears to be 655 mm
46bis Guitar 1 Guitar 2 Guitar 3 St. model
here
Body Length 492 483 480 480 483
Width 1 282 270 268 266 270
Waist 238 230 230 230 232
Width 2 366 350 348 345 356
Presented here are some models from the Dutch importer
van Wouw. The 46bis is stated to be the "Segovia" model.
You can enlarge this picture by clicking on it. However the
text does not correspond with the picture! I think the guitar
in the middle to be the 46bis model! My TJ 46bis corresponds
the most with the guitar presented in the middle. More-
over the text states the 46bis to be a larger guitar!
And prices in Dutch guilders in a long gone Era!
1 Euro has the same value as 2,2 Dutch guilders.
You can enlarge this picture by clicking on it.
Want to know more around this brand and in general
about the Valencia made guitars, just check this site:
www.guitarrasvalencia.wordpress.com
Telesforo Julve Jaren vijftig gitaartje
Ik zou dit gitaartje beschrijven als een "intermediate" gitaartje uit de
Telesforo Julve lijn. Het blijft leuk om deze gitaartjes te restaureren.
Er valt altijd weer wat te ontdekken. Een leuke rozet wat hem hoger
inschaalt en zeker mooie houtsoorten met name voor zij- en achter-
kant. Notenhout wat dat betreft. Het bovenblad is zoals gewoonlijk
sparrenhout terwijl de toets van een mij onbekende harde houtsoort
is gemaakt. En de koperen frets zijn natuurlijk weer present.
Het bovenblad laat direct al de gekristalliseerde lak zijn zo
kenmerkende voor de vroegere klassieke Spaanse gitaartjes.
Eenvoudig te verwijderen overigens. Wat daarnaast opvalt is
dat de kam geen sleuf heeft die ter compensatie van een zuiver
octaaf op alle snaren schuin is ingezaagd. Om toch een juiste
octaaftoon te krijgen werd de hele kam onder een lichte hoek
op de klankkast gelijmd. Vanaf de buitenste punten van de
kam is het verschil in plaatsing 5 mm. Je ziet deze werk-
wijze overigens ook nog bij de duurdere modellen
Hier kan de rozet wat nauwkeuriger bestudeerd worden.
Deze rozetten komen in vele varianten op de TJ gitaren
voor. En soms zijn de ingelegde driehoekjes in mother
of pearl uitgevoerd. Het label rechts laat een vijfcijferig
telefoonnummer zien wat zo ongeveer vanaf 1945 tot
1957 gebruikt werd. Ongeveer hetzelfde label maar dan
met een zescijferig telefoonnummer werd daarna gebruikt.
Erg symmetrisch is ook deze kop niet maar dat komt vaker voor
bij deze gitaren. Zo zal de beschadiging aan de onderkant van de
linkse sleuf (rechter foto) zeer waarschijnlijk in de fabriek ge-
maakt zijn. Wat direct opvalt is natuurlijk het gebruik van de
metalen rollers voor de snaarbevestiging. Deze werden ook op
de studiegitaartjes vanaf plm. 1960 vervangen door plastic
rollers. Of de plastic rollers eerder werden toegepast op de
dure modellen is mij niet bekend.
Een kloptest op zowel boven als achterblad leerde me dat er nogal wat
losgekomen was aan lijmwerk in de gitaar. Om na een mooie politoerbeurt
erachter te moeten komen dat de gitaar alsnog uit elkaar moet is geen optie
voor mij en dat bleek ook geen overbodige luxe. Op de linker foto is te
zien dat de klankkast rechtsonder een kier vertoont. Daar is de binding
weg en was duidelijk te zien dat ook de driehoeksblokjes die zijbladen
met het bovenblad moeten verbinden op verscheidene plaatsen los
waren geraakt maar soms ook gespleten waren.
Aangezien het achterblad door verhitting (met een haarfohn) los
is gemaakt, zijn ook op diverse plaatsen de 3 dwarsbalken wat los
gekomen. Alles netjes schoonmaken en opnieuw lijmen kan dus
geen kwaad. Dan kan meteen een betere verbinding tussen de twee
achterblad helften met een doorlopende strip gemaakt worden.
Wat bij veel Telesforo Julve gitaren voorkomt is de uitvoering met
een driedelig bovenblad. Antonio de Torres de beroemde ""godfather",
deed dat natuurlijk al maar we mogen ervan uitgaan dat het hier een
kostenbesparende handeling is geweest. Met cleats werden de drie delen
bij elkaar gehouden al zullen de drie delen ook wel met de naden aan
elkaar verlijmd zijn. Het rechte eindblok is ook weer typisch voor
Telesforo Julve. Dat kwam ik exact zo tegen in een Juan Estruch
gelabelde gitaar (Made in Barcelona, jaja) Uit de annalen van
Telesforo Julve is wel duidelijk geworden dat zij gitaren leverden
aan Juan Estruch, in elk geval omstreeks 1925.
Deze mechanieken doen hun werk nog steeds prima. Ze zijn
soms van de firma RAED maar of dat bij deze ook het geval is
durf ik niet te zeggen. We zien wel dat de ashouders van de worm
netjes aan de plaat geklonken zijn en niet uit de plaat gebogen
zoals dat vaker bij goedkope gitaren te zien is.
Een nog mooi, redelijk ongeschonden label. Ze schijnen
af en toe te worden aangeboden op internet. Ongebruikte
labels blijken echt nog steeds in omloop te zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten