Zoeken in deze blog

zondag 22 maart 2020

Gibson LG1 1967: Gebroken kop en de restauratie ervan.



Een erg vervelend gezicht voor gitaristen maar het 
gebeurt nogal eens. Vanwege de schuine plaatsing 
van de kop op de hals zijn met name Gibson gitaren 
vaak het slachtoffer bij het achterover vallen van de 
gitaar .Deze gitaar kwam zo aan bij een koper. Het 
was bekend dat er een kop reparatie aan de gitaar 
verricht was maar hier was voor mij duidelijk te zien 
dat het de oude breuk betrof met vreemd genoeg geen 
lijm residu. De koper kreeg natuurlijk zijn geld terug.
SOLD.


Naast de breuk was er een inzetstuk te zien bij de oude
reparatie wat mij ertoe deed besluiten een heel nieuwe
kop te maken. Hierbij ging ik gebruik maken van het 
feit dat de kop bestaat uit 3 delen die in de lengte aan
elkaar gelijmd worden.


Links is een duidelijk recht stuk te zien dat mij ertoe
uitnodigde dit ook aan de rechterkant te maken. Ver-
volgens kan er een middengedeelte gemaakt worden 
met dezelfde afmetingen als de halsbreedte.


Links is aan de afgebroken kop het indertijd 
geplaatste ontbrekende stuk te zien.


Hier is de grof uitgezaagde kop te zien die nog
"gefine-tuned" moet worden nadat er fineerlagen
op voor en achterkant geplaatst gaan worden.


Het schuine gedeelte wat het toekomstige lijmvlak is,
wordt versterkt door de twee doorlopende gelijmde
"vleugels" van de kop met elk ook weer hun eigen
"lijmvlak". De fineerlagen versterken de boel extra.


Nauwkeurig passend moet dan ook een "hellend"
vlak aangebracht worden op het uiteinde van de hals.


Ik laat hier bewust een stukje lijmvlak over aan de 
achterkant van de kop. De fineerlaag uit een stuk
voor de achterkant wordt hierop vastgelijmd, ervoor
zorg dragend dat de verbinding als geheel nog eens
extra verstevigd wordt.


Links en rechts worden de doorlopende lipjes na verlijming
netjes "weggeschaafd". Ik gebruik daar overigens dremel-
gereedschap voor.


De fineerlaag voor de achterkant loopt keurig 
"in de pas" met de achterkant van de hals.


Voorwaarde is wel dat ook de fineerlaag een afge-
schuind vlak krijgt voor e.e.a. verlijmd gaat worden.


Het ziet er na verlijming ongeveer zo uit.


Voor het uitvlakken van de voorkant gebruik ik een 
mengsel van lijm met het oorspronkelijk zaagsel.
Kleurverschillen maken niet uit want er komt toch
een zwarte plastic fineerlaag op.


De hele hals is hier al weer kaal gemaakt en dan is 
cellulose lak toch altijd nog gemakkelijk verwijderbaar.
Om e.e.a. van een fraaie aanblik te voorzien, zal de
hals en dan met name de kop donkerbruin gebeits gaan 
worden waarna er blanke lak over hals en kop gespoten
wordt. Hiervoor wordt een Alkyd lak gebruikt.


De fineerlaag is aangebracht op de voorkant. De gaten
voor de mechanieken worden nu pas geboord omdat de
fineerlaag even vastgelijmd zit. De toegang tot de truss
rod was al gemaakt natuurlijk. Een nieuw Gibson logo
wordt in een later stadium geplaatst maar wel voor de 
definitieve blanke laklaag. Op de achterkant wordt het
serienummer, wat bij deze gitaar hoort, er weer netjes
ingezet.


De donkere beits maakt de hele reparatie nagenoeg
onzichtbaar. 1 vernislaag ter protectie van de beits
op waterbasis is wel even aangebracht.


De hele hals moest natuurlijk opnieuw gedaan 
worden om e.e.a. in kleur met elkaar te krijgen. 


Na 6 tot 8 lagen is de laklaag weer strak en niet te 
glad bij het bespelen van de gitaar maar zeker ook 
niet "plakkerig".


De kopplaat is hier verlijmd en wordt met de bussen 
van de mechanieken op zijn plaats gehouden.


Een logo dat weliswaar niet gekopieerd is van
het oude jaren zestig logo maar wel kwaliteit
heeft en met wat lagen vernis mooi gelijk met
de bovenplaat kan worden overgespoten.
Deze logo's doen een beetje denken aan de 
latere Martin logo's  zoals ze nu toegepast
worden: Mooi scherp van snit.


De snaren er weer op en even afwachten wat de trekkracht 
ervan voor de hals betekent. Soms even de trussrod opnieuw
instellen maar dat gebeurt pas na een tijdje.


Het achterblad was al ooit eerder aangepakt.


De kleuren "matchen" goed en alle
schade van vroeger is onzichtbaar.


Dit lijkt op een "achterstevoren" gelijmde kam maar
het originele plastic model dat vervormd was onder de 
spanning van de snaren, zag er identiek uit. Vervangen
door een palissander exemplaar.


Voor wat betreft de "fretwear" hier een foto van de 
onderste frets. Kan nog prima en geeft geen problemen
op dit moment. De frets kunnen overigens met gemak 
een eventuele vlakbeurt hebben.


Opvallend bij deze toch wat goedkopere Gibson
is natuurlijk het fijngenerfd bovenblad wat door-
gaans op duurdere exemplaren geplaatst wordt.


Het originele registratienummer is opnieuw ingestanst.


Hals / Kop verbinding is nu weer volkomen
betrouwbaar. Het blijft echter uitkijken bij
Gibson gitaren voor het achterover vallen.


Nog wat extra close ups van de gerepareerde plek.


De mechanieken doen hun dienst nog prima.


Prettig aanvoelende maar wel smalle hals op deze gitaren. 
Het geluid is echter groot: Veel volume met dat door blues 
en rock gitaristen zo gewenste rauwe randje aan het geluid. 
Aanvankelijk ooit een tweede LG1 gehad die totaal anders 
klonk, een beetje zoals een Martin in het klein. Deze heeft 
die specifieke blues sound die je doorgaans kan en mag 
verwachten van dit type gitaar.


Ook deze verbinding is nog prima evenals een
mooi strak bovenblad wat bij oudere Gibsons
wel eens anders is.


Een bovenblad dat verder vrij van scheuren is.
De veel te dikke (en nogal grote) slagplaat is
verwijderd omwille van het beter kunnen vibre-
ren van het bovenblad. Heeft onmiskenbaar zijn
effect gehad! Geen volledig originele gitaar
meer dus maar zeker nog wel voor jaren 
een prima "werkpaard".

zondag 23 juni 2019

Prudencio Saez MODEL 132 - Bouwjaar 1991.


Een van de duurdere modellen uit de reeks gitaren die
Prudencio Saez al decennia lang in Valencia produceert.
Het betreft hier wel het oudere model in de reeks top-
modellen van deze bouwer. Het model 132 is nu voor-
zien van een lattice bracing, zeer waarschijnlijk vanuit 
commercieel oogpunt (de populariteit van de Greg 
Smallman gitaren) Dit model is voorzien van de tradi-
tionele waaiervormige bracing en een andere kop.
SOLD.


Ditmaal een mooi fichten bovenblad dat qua klank alleen 
maar groeit naarmate de gitaar bespeeld wordt en ouder 
wordt. Ook het binnenwerk van deze gitaar laat de hoge
bouwkwaliteit zien: Prima lijmwerk, verstevigingsribben
voor de zijkanten, Een Spaanse "tong" (De hiel van de
hals in de kast doorlopend. En netjes gevormde ribben
op zowel boven als achterblad.


Een mooie rozet, smaakvol zoals ook een ebbenhouten 
toets die natuurlijk erg slijtvast is en alleen op de duur-
dere modellen wordt meegeleverd.


En een detail shot - wel degelijk ingelegd.


Deze gitaar dateert uit 1991 maar heeft op enkele onbetekenende
gebruikerssporen nog niets geleden. Frets ook nog in prima staat.
Het model 132 heeft altijd behoord tot de top van de modellen
die door Prudencio Saez gevoerd zijn.


De kam met het gecompenseerd geplaatste kambeentje.
Deze compensatie verdient voor sommige gitaristen een
nadere uitleg. Door het indrukken van de snaar, verhoog 
je de spanning in de snaar waardoor deze eigenlijk "te" 
hoog klinkt. Om dit te "compenseren wordt het kambeentje
net wat verder weg geplaatst (naar rechts / beneden)
De directe lengtes gemeten van topkam tot 12e fret en
vanaf de 12e fret naar het kambeentje verschillen dus
t.o.v.  elkaar. De laatste afstand is plm. 2 mm meer.
De bassnaren hebben meer nodig, de melodiesnaren
minder. Dat is de reden waarom het kambeentje min 
of meer scheef wordt geplaatst. In vroeger tijden hield 
men er geen rekening mee met als gevolg dat het octaaf 
te hoog klonk. De eerste stap naar compensatie werd
gedaan door de hele kam een beetje schuin te zetten.
Men treft dit nog al eens aan op gitaren uit de eerste 
helft van de vorige eeuw!  En soms zelfs ook nog wel 
tegenwoordig. Overigens een mooi recht bovenblad. 
Geen vervormingen.


Ruim voldoende kambeenhoogte bij een prettige speelactie.


Een fraai uiterlijk mag er naast een prima geluid natuurlijk
altijd zijn. Ook hier is een ebbenhouten strip aangebracht 
in de hals voor de maximale stabiliteit.



Een sierstrip verdeelt het achterblad in twee (gespiegelde)
helften zoals bij de bouw van gitaren altijd wordt gedaan.
Voor zij- en achterkant is uiteraard gebruik gemaakt van 
massieve materialen.


Secure aansluiting hals body en ook netjes gelakt op 
deze moeilijke plaatsen.


Zoals te doen gebruikelijk zijn er geen positiemarkers
geplaatst op de zijkant van de toets. Kan kosteloos 
voor U gedaan worden.


Pittige kopvorm maar wel gevoelig voor schades bij de
plaatsing van de gitaar tegen een muur. Niet doen dus.
Breedte topkam 52 mm. Mensuur 650 mm.



Nu allemaal nog helemaal gaaf van uiterlijk!


Nette en goed werkende mechanieken die toch altijd 
weer een sieraad zijn op een goede klassieke gitaar.
Hieronder een reactie op iemand die informatie vroeg
over zijn Prudencio Saez uit 1998, toen nog exact het-
zelfde uitgevoerd als de hier aangeboden gitaar.

Re: Guitar Prudencio Saez, model 132 Message by 
Alejandro Gerardo 2015, I have one and I am delighted!
Comfortable, sonorous, many harmonics, and the finest 
neck I have ever seen. Mine is Madagascar rosewood 
and a spruce top  all solid. When they stopped making 
them,  it was listed for 1,600 Euros. It is superior to the
model 138, clearer sound, better bass, very balanced. It 
is on a level like guitars of 2000-2500 € current. It will
cost you a lot to replace it, the others will sound less 
or they will be hard, or deaf, or less harmonic ... If you
want something more, you tell me, in open or private. 
Regards Alejandro Gerardo

Alhambra 5P (Nieuw - Oude Voorraad) met koffer



Nieuwe oude voorraad wat betekent dat deze gitaar 
nooit bespeeld is en zijn tijd in de verpakking heeft
doorgebracht tot nu toe. Alhambra weet opmerkelijk
veel kwaliteit te leveren voor een interessante prijs.
De uitdrukking N.O.S. zie je vaak bij Engelse en
Amerikaanse verkoopsites. Gewoon blijven liggen.
VERKOCHT


De afwerking is in alle details bijzonder te noemen.
Breedte topkam: 52 mm. Mensuur: 650 mm.


De 5P is uitgerust met de ebben verstevigingsstrip
die de hals een stabiele levensduur meegeeft.


De lastige plekken. Ook onberispelijk gelakt.



Zo nieuw dat de weerspiegeling de fotograaf
nogal eens parten speelt. Vandaar de foto's van
de achterkant in twee delen.


Een mooi stuk Indiaas palissander dat Alhambra voor 
de achterkant gebruikt heeft en in feite is de scheurvrij-
heid groter dan die van Brazilliaans palissander, de zo 
gewilde variant.


"Matching sides"  zoals dat zo fraai in het Engels klinkt.


De rozette die van tijd tot tijd een ander aanzien krijgt.
Dat garandeert natuurlijk ook een bepaald uniekheid.


Ingelegd snarenblok op de kam voor die net wat luxere
uitstraling. Uitgerust met een goede set D'Addario snaren.


Even die extra randinleg.


En fraai vormgegeven mechanieken die ook nog eens
prima hun werk doen. En dat geldt ook voor het 
zorgvuldig gefabriceerde topkammetje, een niet
onaanzienlijk voordeel bij Spaanse gitaren.

dinsdag 28 maart 2017

(Francisco) BROS guitar Type B50 with extra ornamentations



Hier vindt U een wel bijzonder exemplaar uit het atelier 
van BROS Guitarras. Ze hebben hun atelier vlakbij de stad
Alicante en het is inmiddels een familiebedrijf. Dit exem-
plaar is nog gebouwd door de vader die zijn opleiding heeft 
genoten bij de firma van Dolores Marin en Jose Roca uit 
Valencia. Momenteel wordt dit model nog steeds geprodu-
ceerd maar de ornamentatie is dan net wat eenvoudiger. 
Misschien was dit een experimentje van papa? Nu met de
extra ornamentatie en verdere toevoegingen zoals een 
benen topkam en kambeentje. VERKOCHT.



Ondanks dat deze gitaar meer dan 15 jaar oud is (toen
werd het Francisco BROS label nog gebruikt) is hij in
nagenoeg nieuwstaat. Een kleine reparatie aan de bin-
nenkant van de klankkast was noodzakelijk voor meer
stabiliteit. Inmiddels probleemloos opgelost. De 
scale van deze gitaar is 650 mm. De eigen frequentie
van de klankkast is G# dus ongeveer 103 Herz.

Interessant vind ik het gebruik van de kleur groen in
deze rozet maar daarnaast ook in de randinleg om kop 
en body die niet te vinden is op de huidige modellen B50.
De gitaarbouwer die ook graag de kleur groen gebruikte
was natuurlijk Vicente Arias die de meest prachtige ro-
zetten wist te creëren. Of er gezien de net wat luxere 
uitvoering ook nog constructief verschillen zijn met
met de huidige B50 modellen, weet ik helaas niet te 
vertellen. Wel is de afwerking van de balken op het
achterblad gewoon beter verzorgd. Vergelijk de balk,
zichtbaar in het klankgat, maar eens met een al verkocht 
B50 model van Francisco BROS op de site van Reverb!

Het label waar de Francisco BROS gitaren destijds van 
voorzien werden. Tegenwoordig wordt alleen de merk-
naam BROS nog gebruikt. Dat dateert deze gitaar ook
enigszins. Allereerst gebouwd door de vader van de 
huidige eigenaar van dit atelier en dat meer dan 
15 jaar geleden. 


De naam Francisco verwijst daar natuurlijk naar. 
De volledige naam van de oprichter van dit bedrijf
luidde voluit: Francisco Broseta Rogli. Hij heeft het
bouwersvak geleerd bij de kleindochter van Andres
Marin die eind jaren vijftig samen met Jose Roca
een gitaaratelier had. Daar ontmoette hij zijn vrouw
die het vak geleerd heeft in de ateliers van Hijos de
Vicente Tatay. Genoeg connecties met Valencia!



Ook hier is de kleur groen in het purfling werk 
terug te vinden met daarnaast een ebben verste-
vigingsstrip in de hals.


Een mooie tekening van het hout (Indiaas palissander) 
dat bovendien massief is uitgevoerd. Datzelfde geldt
(uiteraard) voor het bovenblad) dat van ceder is.


De letter B blijft de duidelijke herkenning die de
huidige B50 gitaren en andere modellen ook nu
nog hebben. Het topkammetje gaat vervangen wor-
den want dat is jammer genoeg nu van kunststof.
Dat wordt uit massief been gemaakt evenals
het brugbeentje. Een extra die eigenlijk al weer
gauw op zo'n 80 Euro neerkomt als je het moet
laten doen. Breedte topkam 52 mm.


Nette mechanieken en een onbeschadigde kop. dit
model is eigenlijk vergelijkbaar met het eveneens
geheel uit massieve materialen vervaardigd model
7P van Alhambra. Daar hangt dan wel een prijskaartje
aan van 995 Euro. Absoluut van vergelijkbare kwa-
liteit al heb je ook daar 'uitschieters" qua klank.


Deze foto is niet zozeer toegevoegd voor de 
mechanieken maar meer voor het etaleren
van de groene inleg langs de fineerlaag van 
de kop. De mechanieken zijn overigens van
goede kwaliteit. Jammer dat vaak eenzelfde
modelnummer gebruikt wordt voor gitaren
die eigenlijk verschillend van elkaar zijn.
Ik kom dat vaker tegen bij in Spanje gepro-
duceerde instrumenten.

maandag 20 maart 2017

Manuel Romero Macias Flamenco gitaar 1990




Vlakbij Sevilla bouwen Manuel Romero Macias en zijn
zoon op traditionele wijze hun instrumenten. Wat een speler 
zal opvallen is de mooie open klank en de directe response 
ervan. Een bouwer zal wat op en aanmerkingen hebben 
voor wat betreft de afwerking en aandacht voor het 
kleinste detail: Daar wordt de energie niet in gestoken.
Prijs: 750 Euro.


Op materialen wordt absoluut niet bespaard en ik heb
bij belangstelling ook nog een klassiek model van deze 
bouwer in de aanbieding: Gebouwd met het inmiddels
nauwelijks meer te krijgen Braziliaans palissander.
Breedte bij de topkam is 53 mm. Mensuur: 650 mm.


Gracieus is zijn bouwstijl in elk geval wel. Geen lompe
balkjes ook voor de bracing en een licht instrument.


Een opnieuw gesneden topkam want daar zitten
soms de slordigheden! Ook kwalitatief superieure
mechanieken die hun werk prima doen.


Mooie lage actie en dit is de mooie helft van de zijbladen.


Het eenvoudige handgesigneerde label. Bouwjaar 1990.


Een dubbele slagplaat, gelukkig uitgevoerd in heel dun
plastic.


Een gerepareerde scheur welke later ook weer netjes gelakt is.
Goed gerepareerd zal zo'n scheur nooit opnieuw opengaan.
De scheur in het bovenblad is ook goed gerepareerd maar
m.i. cosmetisch niet goed afgewerkt. Doet aan de klank
niets af. De prijs wordt daardoor weer wel interessant!


Het bovenblad in gerestaureerde staat. Doordat Romero
Macias niet met een welving in zijn bovenbladen werkt, 
hebben de meeste gitaren een beetje een "ingezakt" boven-
blad voorbij de kam. Maar dermate dat het geen enkel 
effect heeft op de toon. Een recht bovenblad vibreert 
daarentegen weer veel vrijer. Hetzelfde doet zich ook
voor bij mijn klassiek model van deze bouwer.


De zijkant van de gitaar heeft deze gerepareerde
schade. Deze is nu stabiel en is dat al jaren.


Het "vervelendste" plekje. Met een dunne fineer-
laag zou je e.e.a. zelfs onzichtbaar kunnen maken.


Een vrij dunne hals maar dat maakt de bespeelbaarheid
wel heel prettig. ook de ebben toets is niet te dik waar-
door de hals niet te zwaar is en de gitaar topzwaar
zou kunnen zijn. De klankkast is erg licht namelijk.


Niet de originele mechanieken maar wel prima werkend!


De typische doorloop van de hals die uit twee 
helften bestaat, gescheiden door een inleg.


Achterblad in heel behoorlijke staat.