Zoeken in deze blog

zondag 22 maart 2020

Gibson LG1 1967: Gebroken kop en de restauratie ervan.



Een erg vervelend gezicht voor gitaristen maar het 
gebeurt nogal eens. Vanwege de schuine plaatsing 
van de kop op de hals zijn met name Gibson gitaren 
vaak het slachtoffer bij het achterover vallen van de 
gitaar .Deze gitaar kwam zo aan bij een koper. Het 
was bekend dat er een kop reparatie aan de gitaar 
verricht was maar hier was voor mij duidelijk te zien 
dat het de oude breuk betrof met vreemd genoeg geen 
lijm residu. De koper kreeg natuurlijk zijn geld terug.
SOLD.


Naast de breuk was er een inzetstuk te zien bij de oude
reparatie wat mij ertoe deed besluiten een heel nieuwe
kop te maken. Hierbij ging ik gebruik maken van het 
feit dat de kop bestaat uit 3 delen die in de lengte aan
elkaar gelijmd worden.


Links is een duidelijk recht stuk te zien dat mij ertoe
uitnodigde dit ook aan de rechterkant te maken. Ver-
volgens kan er een middengedeelte gemaakt worden 
met dezelfde afmetingen als de halsbreedte.


Links is aan de afgebroken kop het indertijd 
geplaatste ontbrekende stuk te zien.


Hier is de grof uitgezaagde kop te zien die nog
"gefine-tuned" moet worden nadat er fineerlagen
op voor en achterkant geplaatst gaan worden.


Het schuine gedeelte wat het toekomstige lijmvlak is,
wordt versterkt door de twee doorlopende gelijmde
"vleugels" van de kop met elk ook weer hun eigen
"lijmvlak". De fineerlagen versterken de boel extra.


Nauwkeurig passend moet dan ook een "hellend"
vlak aangebracht worden op het uiteinde van de hals.


Ik laat hier bewust een stukje lijmvlak over aan de 
achterkant van de kop. De fineerlaag uit een stuk
voor de achterkant wordt hierop vastgelijmd, ervoor
zorg dragend dat de verbinding als geheel nog eens
extra verstevigd wordt.


Links en rechts worden de doorlopende lipjes na verlijming
netjes "weggeschaafd". Ik gebruik daar overigens dremel-
gereedschap voor.


De fineerlaag voor de achterkant loopt keurig 
"in de pas" met de achterkant van de hals.


Voorwaarde is wel dat ook de fineerlaag een afge-
schuind vlak krijgt voor e.e.a. verlijmd gaat worden.


Het ziet er na verlijming ongeveer zo uit.


Voor het uitvlakken van de voorkant gebruik ik een 
mengsel van lijm met het oorspronkelijk zaagsel.
Kleurverschillen maken niet uit want er komt toch
een zwarte plastic fineerlaag op.


De hele hals is hier al weer kaal gemaakt en dan is 
cellulose lak toch altijd nog gemakkelijk verwijderbaar.
Om e.e.a. van een fraaie aanblik te voorzien, zal de
hals en dan met name de kop donkerbruin gebeits gaan 
worden waarna er blanke lak over hals en kop gespoten
wordt. Hiervoor wordt een Alkyd lak gebruikt.


De fineerlaag is aangebracht op de voorkant. De gaten
voor de mechanieken worden nu pas geboord omdat de
fineerlaag even vastgelijmd zit. De toegang tot de truss
rod was al gemaakt natuurlijk. Een nieuw Gibson logo
wordt in een later stadium geplaatst maar wel voor de 
definitieve blanke laklaag. Op de achterkant wordt het
serienummer, wat bij deze gitaar hoort, er weer netjes
ingezet.


De donkere beits maakt de hele reparatie nagenoeg
onzichtbaar. 1 vernislaag ter protectie van de beits
op waterbasis is wel even aangebracht.


De hele hals moest natuurlijk opnieuw gedaan 
worden om e.e.a. in kleur met elkaar te krijgen. 


Na 6 tot 8 lagen is de laklaag weer strak en niet te 
glad bij het bespelen van de gitaar maar zeker ook 
niet "plakkerig".


De kopplaat is hier verlijmd en wordt met de bussen 
van de mechanieken op zijn plaats gehouden.


Een logo dat weliswaar niet gekopieerd is van
het oude jaren zestig logo maar wel kwaliteit
heeft en met wat lagen vernis mooi gelijk met
de bovenplaat kan worden overgespoten.
Deze logo's doen een beetje denken aan de 
latere Martin logo's  zoals ze nu toegepast
worden: Mooi scherp van snit.


De snaren er weer op en even afwachten wat de trekkracht 
ervan voor de hals betekent. Soms even de trussrod opnieuw
instellen maar dat gebeurt pas na een tijdje.


Het achterblad was al ooit eerder aangepakt.


De kleuren "matchen" goed en alle
schade van vroeger is onzichtbaar.


Dit lijkt op een "achterstevoren" gelijmde kam maar
het originele plastic model dat vervormd was onder de 
spanning van de snaren, zag er identiek uit. Vervangen
door een palissander exemplaar.


Voor wat betreft de "fretwear" hier een foto van de 
onderste frets. Kan nog prima en geeft geen problemen
op dit moment. De frets kunnen overigens met gemak 
een eventuele vlakbeurt hebben.


Opvallend bij deze toch wat goedkopere Gibson
is natuurlijk het fijngenerfd bovenblad wat door-
gaans op duurdere exemplaren geplaatst wordt.


Het originele registratienummer is opnieuw ingestanst.


Hals / Kop verbinding is nu weer volkomen
betrouwbaar. Het blijft echter uitkijken bij
Gibson gitaren voor het achterover vallen.


Nog wat extra close ups van de gerepareerde plek.


De mechanieken doen hun dienst nog prima.


Prettig aanvoelende maar wel smalle hals op deze gitaren. 
Het geluid is echter groot: Veel volume met dat door blues 
en rock gitaristen zo gewenste rauwe randje aan het geluid. 
Aanvankelijk ooit een tweede LG1 gehad die totaal anders 
klonk, een beetje zoals een Martin in het klein. Deze heeft 
die specifieke blues sound die je doorgaans kan en mag 
verwachten van dit type gitaar.


Ook deze verbinding is nog prima evenals een
mooi strak bovenblad wat bij oudere Gibsons
wel eens anders is.


Een bovenblad dat verder vrij van scheuren is.
De veel te dikke (en nogal grote) slagplaat is
verwijderd omwille van het beter kunnen vibre-
ren van het bovenblad. Heeft onmiskenbaar zijn
effect gehad! Geen volledig originele gitaar
meer dus maar zeker nog wel voor jaren 
een prima "werkpaard".

zondag 23 juni 2019

Prudencio Saez MODEL 132 - Bouwjaar 1991.


Een van de duurdere modellen uit de reeks gitaren die
Prudencio Saez al decennia lang in Valencia produceert.
Het betreft hier wel het oudere model in de reeks top-
modellen van deze bouwer. Het model 132 is nu voor-
zien van een lattice bracing, zeer waarschijnlijk vanuit 
commercieel oogpunt (de populariteit van de Greg 
Smallman gitaren) Dit model is voorzien van de tradi-
tionele waaiervormige bracing en een andere kop.
SOLD.


Ditmaal een mooi fichten bovenblad dat qua klank alleen 
maar groeit naarmate de gitaar bespeeld wordt en ouder 
wordt. Ook het binnenwerk van deze gitaar laat de hoge
bouwkwaliteit zien: Prima lijmwerk, verstevigingsribben
voor de zijkanten, Een Spaanse "tong" (De hiel van de
hals in de kast doorlopend. En netjes gevormde ribben
op zowel boven als achterblad.


Een mooie rozet, smaakvol zoals ook een ebbenhouten 
toets die natuurlijk erg slijtvast is en alleen op de duur-
dere modellen wordt meegeleverd.


En een detail shot - wel degelijk ingelegd.


Deze gitaar dateert uit 1991 maar heeft op enkele onbetekenende
gebruikerssporen nog niets geleden. Frets ook nog in prima staat.
Het model 132 heeft altijd behoord tot de top van de modellen
die door Prudencio Saez gevoerd zijn.


De kam met het gecompenseerd geplaatste kambeentje.
Deze compensatie verdient voor sommige gitaristen een
nadere uitleg. Door het indrukken van de snaar, verhoog 
je de spanning in de snaar waardoor deze eigenlijk "te" 
hoog klinkt. Om dit te "compenseren wordt het kambeentje
net wat verder weg geplaatst (naar rechts / beneden)
De directe lengtes gemeten van topkam tot 12e fret en
vanaf de 12e fret naar het kambeentje verschillen dus
t.o.v.  elkaar. De laatste afstand is plm. 2 mm meer.
De bassnaren hebben meer nodig, de melodiesnaren
minder. Dat is de reden waarom het kambeentje min 
of meer scheef wordt geplaatst. In vroeger tijden hield 
men er geen rekening mee met als gevolg dat het octaaf 
te hoog klonk. De eerste stap naar compensatie werd
gedaan door de hele kam een beetje schuin te zetten.
Men treft dit nog al eens aan op gitaren uit de eerste 
helft van de vorige eeuw!  En soms zelfs ook nog wel 
tegenwoordig. Overigens een mooi recht bovenblad. 
Geen vervormingen.


Ruim voldoende kambeenhoogte bij een prettige speelactie.


Een fraai uiterlijk mag er naast een prima geluid natuurlijk
altijd zijn. Ook hier is een ebbenhouten strip aangebracht 
in de hals voor de maximale stabiliteit.



Een sierstrip verdeelt het achterblad in twee (gespiegelde)
helften zoals bij de bouw van gitaren altijd wordt gedaan.
Voor zij- en achterkant is uiteraard gebruik gemaakt van 
massieve materialen.


Secure aansluiting hals body en ook netjes gelakt op 
deze moeilijke plaatsen.


Zoals te doen gebruikelijk zijn er geen positiemarkers
geplaatst op de zijkant van de toets. Kan kosteloos 
voor U gedaan worden.


Pittige kopvorm maar wel gevoelig voor schades bij de
plaatsing van de gitaar tegen een muur. Niet doen dus.
Breedte topkam 52 mm. Mensuur 650 mm.



Nu allemaal nog helemaal gaaf van uiterlijk!


Nette en goed werkende mechanieken die toch altijd 
weer een sieraad zijn op een goede klassieke gitaar.
Hieronder een reactie op iemand die informatie vroeg
over zijn Prudencio Saez uit 1998, toen nog exact het-
zelfde uitgevoerd als de hier aangeboden gitaar.

Re: Guitar Prudencio Saez, model 132 Message by 
Alejandro Gerardo 2015, I have one and I am delighted!
Comfortable, sonorous, many harmonics, and the finest 
neck I have ever seen. Mine is Madagascar rosewood 
and a spruce top  all solid. When they stopped making 
them,  it was listed for 1,600 Euros. It is superior to the
model 138, clearer sound, better bass, very balanced. It 
is on a level like guitars of 2000-2500 € current. It will
cost you a lot to replace it, the others will sound less 
or they will be hard, or deaf, or less harmonic ... If you
want something more, you tell me, in open or private. 
Regards Alejandro Gerardo

Alhambra 5P (Nieuw - Oude Voorraad) met koffer



Nieuwe oude voorraad wat betekent dat deze gitaar 
nooit bespeeld is en zijn tijd in de verpakking heeft
doorgebracht tot nu toe. Alhambra weet opmerkelijk
veel kwaliteit te leveren voor een interessante prijs.
De uitdrukking N.O.S. zie je vaak bij Engelse en
Amerikaanse verkoopsites. Gewoon blijven liggen.
VERKOCHT


De afwerking is in alle details bijzonder te noemen.
Breedte topkam: 52 mm. Mensuur: 650 mm.


De 5P is uitgerust met de ebben verstevigingsstrip
die de hals een stabiele levensduur meegeeft.


De lastige plekken. Ook onberispelijk gelakt.



Zo nieuw dat de weerspiegeling de fotograaf
nogal eens parten speelt. Vandaar de foto's van
de achterkant in twee delen.


Een mooi stuk Indiaas palissander dat Alhambra voor 
de achterkant gebruikt heeft en in feite is de scheurvrij-
heid groter dan die van Brazilliaans palissander, de zo 
gewilde variant.


"Matching sides"  zoals dat zo fraai in het Engels klinkt.


De rozette die van tijd tot tijd een ander aanzien krijgt.
Dat garandeert natuurlijk ook een bepaald uniekheid.


Ingelegd snarenblok op de kam voor die net wat luxere
uitstraling. Uitgerust met een goede set D'Addario snaren.


Even die extra randinleg.


En fraai vormgegeven mechanieken die ook nog eens
prima hun werk doen. En dat geldt ook voor het 
zorgvuldig gefabriceerde topkammetje, een niet
onaanzienlijk voordeel bij Spaanse gitaren.