Zoeken in deze blog

maandag 23 mei 2022

Mass Hirade / Takamine "Master Arte" gitaar: Model 15

 



Een higher end model dat je niet zo vaak tegenkomt van
deze bouwer / fabrikant. Dat Hirade deze gitaren persoon-
lijk bouwde zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Wel
signeerde hij vaak de labels van deze Concert Arte
series. Deze gitaar is gebouwd in 1984, de topjaren voor 
wat betreft Japanse producten: Betaalbaar en kwaliteit.
Prijs: Euro 1500,-


De gitaar is opgebouwd uit massieve materialen wat van
een topgitaar verwacht mag worden. De later toegepaste
ebben verstevigingsstrip in de hals ontbreekt hier nog.


De hele gitaar laat zorgvuldigheid zien qua bouwken-
merken. En alhoewel Mass Hirade bij Kohno geleerd 
heeft, is diens bovenblad ondersteuning niet gekopieerd.
Een traditionele waaierbracing (7 stuks) is hier toe-
gepast. Indiaas palissander en een scale van 650 mm.
De "eigen frequentie" van de klankkast ligt op A.
In Herz kun je dus zeggen rond de 110 Hz.


Een zorgvuldig gesneden topkam met een breedte van
52 mm. Prima mechanieken die zeer gelijkmatig werken.
Je zou er Fustero's alleen al voor vervangen op je Spaanse
concertgitaar! Verantwoordelijk voor de werking zal
zeker ook de overbrenging zijn: 1 op 18.


Dat daarbij ook de knoppen demontabel zijn, vind ik 
een absolute plus. De ashouders zijn ook niet "uit de
plaat gebogen" zoals dat bij goedkopere mechanieken
doorgaans het geval is.


Verwarring kan ontstaan omdat Takamine later de H15
als model heeft uitgebracht. Kwalitatief gewoon een
mindere gitaar dan deze Hirade. Vreemd is natuurlijk
dat ze het woordje "fifteen" verkeerd geschreven
hebben. Opmerkelijk is verder dat deze duurdere
Hirade niet gesigneerd is terwijl dat met sommige
"lower end models" uit deze reeks wel het geval is.


Het leek wel mode te zijn in Japan om het achterblad van 
een dunne vernislaag te voorzien in de klankkast. We treffen 
dit ook aan bij de Masaru Kohno, Sakurai en Juan Orozco en 
de Tama modellen uit die tijd. Een duidelijke reden daarvoor 
heb ik nooit kunnen vinden. Helderder klankresultaat?


De randinleg lijkt gekopieerd te zijn van de high end Kohno 
gitaren maar gezien de verschillende gitaren die af en toe
aangetroffen worden zou een derde partij hier wel eens
verantwoordelijk voor kunnen zijn geweest.


Ook het brugblok is van versiering voorzien, wellicht toch
meer een keuze van de mensen in Azie. Een andere smaak
en soms een beetje "over the top". Model 20 heeft deze
randinleg ook maar is voorzien van Braziliaans palissander
voor de zij en achterkant van de klankkast.


Nog beter te zien is de randinleg op deze foto en je kunt
hem zelfs beter bestuderen door op de foto te klikken.
Opmerkelijk bij dit instrument is de bespeelbaarheid nog
even los van het mooie geluid. Die is erg nauwkeurig
afgesteld. Het geluid is niet vergelijkbaar met de Kohno,
Sakurai en Orozco gitaren die voor de wereldmarkt ge-
produceert zijn. Het geluid is wat sprankelender en
heeft niet dat robuuste wat de eerste 3 hebben.
De andere kant is dat de levendigheid in de toon
een sterk punt is van deze gitaren. Toch lijkt de onder-
steuning van het laag vanuit de laagste frequenties
te komen, een soort van "voelbaar" laag.

dinsdag 15 maart 2022

Guillermo Lluquet (Ferrer) Gitaar (plm. 1970)



A nice example of the Guitarras Lluquet guitar company
from the period they were in charge themselves in producing
their own instruments. In former times they sold instruments 
made by the Vicente Tatay company. This instrument has
been produced  in Turis, which factory was closed in 1980.
VERKOCHT. (SOLD)


As was common in Valencia and surroundings, often no 
extra bracings, just transverse bars that probably gives the
Valencia style of building their own, unique sound.
A bit woody, but lively at the same time with warm
bass ends and sweet highs.


Not a simple entry level rosette but a bit more luxury.
The extra fret fort the high strings also indicates it to
be ment for advanced players.


On the other hand still the copper frets and a lacquered
fingerboard, even over the leveled and "scratched" frets.
I removed the lacquer and polished the frets.


One of the most common headstock forms Valencian 
luthiers supplied their instruments with.


I think this guitar has hardly been played in the past.
No damages, no fret wear and no damages on the back 
of the head that often occurs when people are putting
their guitar against a wall.


And logically no scratches on the back as well ( though 
most of the rollers from the tuners were broke.) Some rollers 
from the tuners have been replaced. Luckily I owe a lot
of spares in that field. The broken rollers are caused by the 
metal core that expands a bit more than the surrounding
bobbin made out of a sort of plastic . Plastic rollers became
the standard later in the Valencian guitar history.


This was the "Turis" label used from 1967 until 1980.


I always call the Valencia labels the "Orange" labels
as in former times oranges seemed to be packed in labels
like these! And they are present in the lower left corner.


As they were producing a lot of guitars, care (and time) 
for a proper nut filing simply wasn't there which resulted 
in  a too high string action already in the 1st position.
I've corrected this of course to enhance playability.

zondag 16 januari 2022

Salvador Ripolles (Valencia) gitaar: Vijftiger jaren (?)




Hier toch nog een keer wat nadere informatie over het gitaartje 
wat ik onlangs gescoord heb. Of het qua geluid iets is, zal de 
toekomst nog uit moeten wijzen. Er moet nu nog te veel in orde 
gemaakt worden. De kam is slecht en niet op de juiste plaats 
gelijmd. Bovendien met een soort Bisonkit lijkt wel. Ook is de 
kam veel te dik gelaten maar dat corrigeer ik toch wel even.
VERKOCHT.


De achterkant die zijn sporen misschien niet verdiend 
maar wel gekregen heeft. Maar het is allemaal reparabel.
Wel bijzonder is dat zowel achterkant als zijkanten een
typische wenge "vlam". vertonen terwijl notenhout 
destijds toch veel gangbaarder (en goedkoper) was. 


Wat scheuren die wel dichtgezet gaan worden. Opvallend 
zijn de balkjes die op de zijbladen geplaatst zijn, dus van 
boven- naar onderblad lopend en dat op een afstand van plm. 
8 cm van elkaar over de hele omtrek gelijmd. Ik heb het in 
dat aantal nog nooit in een gitaar aangetroffen. Houdt het 
zijblad wel netjes recht natuurlijk maar maakt de gitaar
ook zwaarder en wellicht wat minder resonant.


Bekend van deze Valenciaanse gitaartjes is het "uitge-
kristalliseerde verfwerk dat gelukkig gemakkelijk te 
verwijderen is. Het is namelijk veel te gevoelig voor
krassen die er duidelijk zichtbaar en dus lelijk op
naar voren komen. Wel een waaiervormige bracing 
bestaande uit 5 balkjes. De schaal van deze gitaar 
is 645 mm dus comfortabel te bespelen.


Bepaald geen symmetrische kop maar gezien wat 
lichte beschadigingen aan de voorkant van de kop 
wordt dat natuurlijk meteen "meegenomen".


De typisch Valenciaanse manier van werken met 
een wat zachtere houtsoort die als hak fungeert.


Een label dat ik nog niet ben tegengekomen van deze bouwer.
Bij werkzaamheden in de klankkast verpulverde het originele label 
meteen. Gelukkig had ik er al van te voren een foto van gemaakt!


Wel prima werkende geklonken mechanieken welke 
dus niet uit de plaat gebogen zijn. RAED Patentado.


Een net wat luxer rozetje en een waaierbebalking 
bestaande uit 5 netjes geschaafde balkjes. Uiteraard 
verder de koperen frets in een hoogstwaarschijnlijk 
notenhouten toets in dit geval.


Een foto van de nu kale achterkant.  Het is vrij gemakkelijk
om een oudere Spaanse gitaar van zijn laklaag te ontdoen.
Dat heeft alles te maken met het kristalliseren van de nitro
cellulose lak, een proces wat zich altijd na enkele tientallen
jaren voltrekt. De tekening van het hout wordt alleen maar 
beter zichtbaar en de achterkant is klaar om gerepareerd
te worden en nadien netjes uit te vlakken.


Door de kale achterkant met een vochtige doek met 
terpentine in te smeren, krijg je een idee van de kleur 
die de gitaar na een lakbehandeling zal gaan krijgen.
De aanvankelijk gelige kleur is helemaal weg.
Het wordt allemaal veel roder. Teakhout, wat soms
veel lijkt op wenge, zou een veel geler aanzicht
hebben gegeven. De gitaar verliest deze kleur na
het natmaken pas na een aantal uren. Genoeg tijd
dus om een paar foto's te maken.


De scheuren zijn dichtgezet en het verder spuiten kan 
beginnen. Twijfels blijven over de houtsoort aangezien 
notenhout soms ook deze structuur kan vertonen....


De randinleg rechtsonder gerepareerd evenals een scheurtje 
in de buurt van de toets. Het bovenblad is nog mooi recht en
de balkjes die loszaten zijn weer stevig vastgezet. De kam is 
eraf geweest en dunner gemaakt. Bovendien nu toch maar
gekozen voor de juiste plaats i.v.m. de intonatie.


De gitaar ziet er weer netjes uit en is gestabiliseerd voor wat
betreft een scheurtje dat linksboven in het bovenblad zat.


De achterkant was er wat erger aan toe en heeft diverse inzetten
gekregen. Het blijft zichtbaar maar kan weer een leven lang mee.


Nog steeds onduidelijk om wat voor houtsoort het gaat.
Misschien toch geen Wenge?


Ik kan het niet laten om zo'n kop dan toch weer
enigszins symmetrisch te krijgen en wat kopbe-
schadigingen weg te halen aan de achterkant.
Leuk klinkende gitaar maar steekt niet met kop
en schouders uit boven zijn "soortgenoten".


Otto Vowinkel Concert guitar 1994


Finally I've came across an Otto Vowinkel, the Dutch luthier
from Amsterdam. A lot of professional guitar players are
choosing for his instruments. Therefore the price is most of
the time out of reach for most people of the guitar playing
community.  This guitar is from the year 1994. Vowinkel 
was true to the old school of guitar building but along the 
line he must have added several ideas of his own. 
Scale length: 650 mm. Width topnut: 54 mm.

A traditional 5 fan bracing of the top with two closing ribs 
but the transverse bar just beneath the sound hole has been 
provided with two "tunnels" in a sense that left and right 
from the middle that bar hasn't been glued to the soundboard 
in order to have an even more freely vibrating top.
NOT FOR SALE.


Back in the nineties his work was already outstanding and
proof of that can be listened to on a video where Tarik Harib
plays a 1996 Otto Vowinkel concert guitar for Grandguitar-
salon. In those days Otto Vowinkel used the headform later 
introduced for the second line of instruments supervised
by him but made in Spain by the Picado company.


Most likely Vowinkel is concentrating on a good sounding
instrument and a bit less on the marquetry. So not an 
elaborate roset here. Just plain simple. He more recently
uses the Amsterdam flag to add to his rosettes.


The hand signed and dated label. Plain as are a lot of the 
executions on this guitar. Focused on sound and with result!


The bridge that has the protecting bone edges on the string 
tie block. An idea more luthiers should apply. On the left
you can see some traces of a spot where the bare wood 
came through when leveling the two sides of a crack.
It was still closing and therefore only working in some
glue so not yet some cleats to strengthen the sides.
I will see how things are holding as I'm planning
to keep this one. Most of the time one of the braces 
are crossing the crack so enough support!


The back that has been made out of Indian rosewood as 
are the sides. Everything has been French polished as
it in fact belongs to a top instrument. The back was 
damaged up to the bare wood and trying to cure things 
will result in annoying color differences. Therefore
the whole back has been French polished again


Not visible on this picture but some wear in the layers
of the French polish up to the bare wood urged me to do 
the back all over again. Most of the time advantage of the
French polish technique is that you can treat only the spot.
As the layer done in 1994 has yellowed over time, it
was a must that I needed to do the whole back again 
in order to avoid colour differences.


Also the back of the head is still OK but the pointed
headform was a bit damaged. With only a small amount
of hardwax it can be cured close to the original color.


Great machine heads but I do not know the manufacturer.
Possibly Schaller but I will come up with the brand when
I'm introducing this picture to the Luthier club on FB.
To my opinion they are Gotoh tuners but someone also
was pointing on the Der Jung tuners which are very
competitive priced. Though they are on this guitar, I
think to conclude that they are from Gotoh, being
a very reliable company. Thanks for fellow guitar
players that helped me in this matter.


As has been stated already the pointed headform in those 
times used for his concert (and hand signed instruments)
The frets have been redressed as there was enough material
left over. It was obvious this guitar has been played a lot.


It all starts with the use of good materials but one cannot 
deny that a special talent is needed to make a guitar outstanding.


A bit of an Islamic idea that was the inspiration
for this headform? I made a new nut for this guitar 
as someone must have ruined the original one.


When having the strings that long on a guitar, even the bone
in the bridge colors in an ugly way. So also here a tight fitting 
new bone was made as a start for a good set up. This guitar
has lots' of volume but never sounds harsh and colors nicely 
once striked at various places. The sustain is remarkable and
seems to make playing more easily. This instrument has been 
provided with a 655 mm scale. The nut dimension is 53 mm. 

The guitars' own frequency lies around the low G (about 98 
Herz) Some guitar players think that to be of importance.
It sure does something on the whole frequency spectrum.
This guitar surprised me a lot as I haven't encountered a
guitar in this quality up till now. I heard and played a Fleta
on an auction in Vichy that as outstanding but at a price of
about 18.000 Euro's hammer price, hmm. Then later a 
Hermann Hauser II showed to me was a guitar to remember
as well. Not strange Andres Segovia played that one for
a long period of time before he switched to a Ramirez.