Juan Salvador 6C
Juan Salvador uit het net iets duurdere segment. Natuurlijk
worden deze gitaren voor een groot deel machinaal vervaardigd
maar hout blijft hout en soms heb je klanktechnisch gesproken
uitschieters. Dit is er absoluut zo een! Een gitaar die opvallend
gemakkelijk aanspreekt en veel volume geeft. € 120,-
SOLD.
Het bovenblad heeft wat gebruikerssporen maar het achter-
blad en eigenlijk de rest van de gitaar is helemaal gaaf.
De gitaar is voorzien van een nieuwe set snaren en het
plastic kambeentje en de topkam zijn vervangen door een
veel beter materiaal wat de toon ten goede komt. Geen
scheuren in de klankkast. En bij onverwachte tekort-
komingen kunt U de koop ongedaan maken: "Niet
goed, geld terug!" garantie.
Het fretwerk is onder handen genomen: Helemaal netjes ge-
polijst en de frets vertonen geen slijtage. Prima mechanieken.
De kop die met name aan de achterkant vaak te lijden heeft van
het wat slordig wegzetten van de gitaar. Dat is hier niet het geval.
Het label van deze gitaren, die aanvankelijk in Spanje werden
vervaardigd. Om de loonkosten te drukken is de fabricage
naar Bulgarije verplaatst maar wel met de typische bouw-
kenmerken zoals die aanvankelijk bedoeld waren. Overigens
hebben de Kremona fabrieken onder hun eigen naam reeds
procucten op de markt gebracht die er kwalitatief mogen
zijn. Ervaring is er ook daar in ruime mate!
Een mooie shot van de net iets duurdere (vergulde) mechanieken.
Wel zo prettig dat alles net wat soepeler werkt dan de instap me-
chaniekjes die je doorgaans op studiegitaartjes tegenkomt.
Vicente Tatay Tomas "Higher End" gitaar
Een opvallende gitaar door zijn fijngenerfd bovenblad,
prachtige rozet en net wat luxere verdere afwerking.
Vicente Tatay Tomas was eerder werkzaam voor
Telesforo Julve en leidde het eerder actieve bedrijf
samen met zijn broers: "Hijos de Vicente Tatay".
SOLD.
Wel het standaard label en geen model aanduiding. De hals
van de gitaar wijst naar rechts wat betekent dat hij van voor
1973 moet zijn. Daarna wijst de hals naar links op het label.
Uit de catalogus van die tijd zou het om het model E-124
moeten gaan: Dit type gitaar wordt aangeduid zijnde een
semi concert gitaar. Geluidsmatig heeft de gitaar absoluut
die kwaliteit.
De rozet welke erg mooi bij het bovenblad past.
Nieuwe frets was een eerste reparatie. De bescha-
digingen aan de rozet zijn stabiel gemaakt en zijn
geen gevolg van scheuren in het bovenblad!
De frets staan weer garant voor jaren speelplezier.
Een benen afdekplaatje op de kam en de zogenaamde
"string-tie" blokjes voor de hoge snaren. Dit wordt gedaan
om de snaren een goede hoek over het kambeentje mee
te geven. Niet direct noodzakelijk hier.
De wat geschaduwde hals heeft te maken met een reparatie
aan de hiel van deze gitaar. Om die reden was de hak al
donkerder van kleur gemaakt.
Een mooie versieringsstrip die de twee helften
van het achterblad scheidt. De plek die reparatie
behoefde. Nu weer helemaal stabiel.
Mooie fijne nerving maar wel een butsje. Bijna niet te
voorkomen na zo'n lang leven. Netjes opgevuld inmiddels.
Mechanieken mooi schoon gemaakt en de kop
opnieuw gelakt. Goudkleurige mechanieken en
een handgesneden topkammetje.
In gebruik worden dit soort gitaartjes nogal eens
tegen de muur gezet met wat "kopschade" tot gevolg.
Dat is hier hoegenaamd helemaal weggehaald.
Een leuke shot van de nieuwe frets en de toets die weer
strak gemaakt en netjes uitgevlakt is.
Een van de transverse (dwars) balkjes van het bovenblad.
Deze vorm verwijst direct naar de manier van vormgeving
zoals dat bij de Esteve firma gebruikelijk is en was.
Diverse bouwers daar hebben ook eerst bij Tatay Tomas
gewerkt. Er werden ook vaak kant en klaar producten
uitgewisseld. De balk direct achter de rozet (hier te zien)
zorgt voor stabiliteit van de rozet. De twee strips links
en rechts van het klankgat doen de rest.
Palissander toets weer netjes ingeolied.
De hak welke weer stabiel gemaakt is met extra
inzet lijmwerk en naar analogie van de Valenciaanse
werkwijze.
Mooie rechte hals welke nu weer heerlijk speelt. De toets
wordt namelijk voor het herfretten netjes uitgevlakt en dat
meestal naar de kop toe iets meer om de speelactie weer
optimaal te krijgen. 4 mm baskant en 3 mm hoogste
snaar, gemeten bij de 12e fret.
De zijkanten maar ook de achterkant doet het gebruik
van palissander vermoeden maar het is in feite mahonie.
De klank zal voor elke bespeler een verrassing zijn.
Prachtige balans en qua klankkleur door alle registers
heen mooi evenwichtig.
Vicente Tatay Tomas "Intermediate" Model B 108
Eerst maar eens begonnen met het schoonmaken van het bovenblad.
Dat is gedaan met "Nicko" een fijn polijstmidddel van Franse oorsprong
dat veel in de vioolbouw wordt gebruikt. Gezien de kleur van het witte
doekje na behandeling was dat geen overbodige luxe. Scheurvrij en
voorzien van een waaiervormige bracing van 5 latjes.
Daarna meteen eerst maar het grootste probleem aangepakt.
De mate waarin e.e.a. lukt bepaalt doorgaans het vervolg van
stappen die te nemen zijn. Deze Tatay Tomas gitaar is voorzien
van het "Vitato" label en een stickertje met model vermelding
op de achterkant van de kop. Gezien de beschadigingen aan
de achterkant, is de sticker toch maar verwijderd evenals de
ingestanste Vicente Tatay Tomas naam tezamen met de
toevoeging "Made in Spain". Vroeger nog gewerkt met
de lesgitaartjes waarvan ik me weet te herinneren dat ze
de aanduiding B-102 hadden en een scale van 645 mm.
Deze gitaar heeft een extended fingerboard zoals dat heet
en een scale van 655 mm wat zeker tezamen met andere
details (nu eens niet ruw gevijlde koperen frets en een
waaiervormige bebalking van 5 stuks) aangeeft dat deze
gitaar als een "Intermediate model" moet worden
beschouwd. De hals wordt, gezien wat beschadigingen,
geheel opnieuw gelakt. Wat dikkere druppels, achterge-
bleven na het lakken, zijn dan uiteraard ook verwijderd.
Dan neem je meteen ook de voorkant mee en werk je de wat
ruw vormgegeven sleuven voor de mechanieken ook meteen bij.
Door het aanlopen van de snaren op de eerste fret was het te ver
uitgesleten topkammetje ook aan vervanging toe.
Een foto die ik aantrof bij de aanbieding van een Vicente
Tatay Tomas gitaar op REVERB. Duidelijk is de papieren
sticker waarop vermeld staat: B-102 zijnde het model
nummer. De verschillen met de te restaureren gitaar hier-
boven zijn duidelijk. Ook kwam uit de beschrijving naar
voren dat de gitaar alleen voorzien was van de zogenaamde
transverse bars dus geen waaiervormige bebalking.
Bovendien werd de hak bij de beginners gitaren altijd
uit het zachtere fichten (sparren) gemaakt. Dat is
veel sneller te bewerken en kost dus minder tijd (en geld).
Vaak ook het gebrek aan compensatie inbouw bij
de kammen emn de ruw gevijlde frets.
Vicente Tatay Tomas Model B-108, a bit older...
Major problem on this example is the water damage this
guitar has developed in the past. Several attempts have been
undertaken but not yet with the ultimate result. The cracks
in this area will also be treated with the back off.
As there are loose parts near the bottom of the soundbox
I figured it would be better to remove the back and be able
to do some necessary glue work including placing new glue
blocks for the soundboard. Another thing is to remove the
transverse just under the sound hole and by remodeling
that one lifting the soundboard a bit. Also therefore that
brace will be strengthened at the outer ends with some
extra studs glued tot the sides.
Loose glue blocks are just a part of the problem as the
soundboard edge inlays has to be replaced as well. Some
cracks will be stabilized with extra wooden pieces.
Funnily enough is the prefix "8". most likely
ment to assign this back for a B-108 model guitar.
Another remarkable feature is the solid sides
and back on this furthermore identical model.
As I need to have some patience in working on the next
steps in restoring this guitar, I already removed the copper
frets. In fact not necessary because they didn't had any
wear on them at all but I have to give this guitar a slight
neck reset by shaving of the fingerboard towards the
head. Better fretwork will be installed afterwards.
To stabilize a crack on the right a rosewood piece has been
glued and the same has been done with some smaller cracks
from the fingerboard to the sound hole.
This picture shows the new transverse bar just below the
sound hole. I've added two rosewood braces on the side
to secure that transverse bar while lifting the soundboard
a bit. All the glue blocks will be inspected and reglued
if needed. Before placing the back again some cleaning
is necessary to remove the old glue.



























Geen opmerkingen:
Een reactie posten