Zoeken in deze blog

zondag 27 juni 2021

Vicente Tatay Tomas "Higher End" gitaar / Juan Salvador 6C


Een opvallende gitaar door zijn fijngenerfd bovenblad,
prachtige rozet en net wat luxere verdere afwerking.
SOLD.


Wel het standaard label en geen model aanduiding. De hals
van de gitaar wijst naar rechts wat betekent dat hij van voor
1973 moet zijn. Daarna wijst de hals naar links op het label.
Uit de catalogus van die tijd zou het om het model E-124
moeten gaan: Dit type gitaar wordt aangeduid zijnde een 
semi concert gitaar. Geluidsmatig heeft de gitaar absoluut
die kwaliteit. 


De rozet welke erg mooi bij het bovenblad past.
Nieuwe frets was een eerste reparatie. De bescha-
digingen van de rozet zijn stabiel gemaakt en zijn
geen gevolg van scheuren in het bovenblad!


De frets staan weer garant voor jaren speelplezier.


Een benen afdekplaatje op de kam en de zogenaamde
"string-tie"  blokjes voor de hoge snaren. Dit wordt gedaan 
om de snaren een goede hoek over het kambeentje mee
te geven. Niet direct noodzakelijk hier.


De wat geschaduwde hals heeft te maken met een reparatie 
aan de hiel van deze gitaar. Om die reden was de hak al 
donkerder van kleur gemaakt.


Een mooie versieringsstrip die de twee helften
van het achterblad scheidt.


De plek die reparatie behoefde. Nu weer helemaal stabiel.


Mooie fijne nerving maar wel een butsje. Bijna niet te
voorkomen na zo'n lang leven. Netjes opgevuld inmiddels.



Mechanieken mooi schoon gemaakt en de kop
opnieuw gelakt. Goudkleurige mechanieken en
een handgesneden topkammetje.


Tegen de kop worden dit soort gitaartjes nogal eens 
tegen de muur gezet met wat "kopschade"  tot gevolg.
Dat is hier hoegenaamd helemaal weggehaald.


Een leuke shot van de nieuwe frets en de toets die weer
strak gemaakt en netjes uitgevlakt is.


Een van de transverse (dwars) balkjes van het bovenblad.
Deze vorm verwijst direct naar de manier van vormgeving 
zoals dat bij de Esteve firma gebruikelijk is en was.
Diverse bouwers daar hebben ook eerst bij Tatay Tomas 
gewerkt. Er werden ook vaak kant en klaar producten
uitgewisseld. De balk direct achter de rozet (hier te zien)
zorgt voor stabiliteit van de rozet. De twee strips links
en rechts van het klankgat doen de rest.


Palissander toets weer netjes ingeolied.


De hak welke weer stabiel gemaakt is met extra
inzet lijmwerk en naar analogie van de Valenciaanse
werkwijze.


Mooie rechte hals welke nu weer heerlijk speelt. De toets 
wordt namelijk voor het herfretten netjes uitgevlakt en dat
meestal naar de kop toe iets meer om de speelactie  weer
optimaal te krijgen. 4 mm baskant en 3 mm hoogste
snaar, gemeten bij de 12e fret.


De zijkanten maarr ook de achterkant doet het gebruik 
van palissander vermoeden maar het is in feite mahonie.
De klank zal voor elke bespeler een verrassing zijn.
Prachtige balans en qua klankkleur door alle registers
heen mooi evenwichtig. 



Juan Salvador 6C



Juan Salvador uit het net iets duurdere segment. Natuurlijk 
worden deze gitaren voor een groot deel machinaal vervaardigd
maar hout blijft hout en soms heb je klanktechnisch gesproken
uitschieters. Dit is er absoluut zo een! Een gitaar die opvallend
gemakkelijk aanspreekt en veel volume geeft. € 120,-
SOLD.


Het bovenblad heeft wat gebruikerssporen maar het achter-
blad en eigenlijk de rest van de gitaar is helemaal gaaf.


De gitaar is voorzien van een nieuwe set snaren en het
plastic kambeentje en de topkam zijn vervangen door een 
veel beter materiaal wat de toon ten goede komt. Geen
scheuren in de klankkast. En bij onverwachte tekort-
komingen kunt U de koop ongedaan maken: "Niet
goed, geld terug!" garantie.


Het fretwerk is onder handen genomen: Helemaal netjes ge-
polijst en de frets vertonen geen slijtage. Prima mechanieken.


De kop die met name aan de achterkant vaak te lijden heeft van 
het wat slordig wegzetten van de gitaar. Dat is hier niet het geval.


Het label van deze gitaren, die aanvankelijk in Spanje werden
vervaardigd. Om de loonkosten te drukken is de fabricage
naar Bulgarije verplaatst maar wel met de typische bouw-
kenmerken zoals die aanvankelijk bedoeld waren. Overigens
hebben de Kremona fabrieken onder hun eigen naam reeds
procucten op de markt gebracht die er kwalitatief mogen
zijn. Ervaring is er ook daar in ruime mate!


Een mooie shot van de net iets duurdere (vergulde) mechanieken.
Wel zo prettig dat alles net wat soepeler werkt dan de instap me-
chaniekjes die je doorgaans op studiegitaartjes tegenkomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten